عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392
بازدید : 641
نویسنده : یه بنده خدا


ln



 
  فصلنامه عملیات روانی شماره 4
 
 

سال اول، شماره 4، زمستان 82- بهار 1383
صاحب امتياز: معاونت فرهنگي ستاد مشترک سپاه
مدير مسئول: دکتر حسن علي‌اکبري
سردبير: حجت‌الله مرادي
مدير اجرايي: اميرهوشنگ طهماسبي‌پور
ويراستار: حبیبه نیک سیرتی
طراح جلد: سیامک فرشچی
صفحه‌آرایی: طاهره محمدی
حروفچینی: مریم وحدتی، علی یعقوبی

* استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع مي‌باشد.

 

 
مقالات این فصلنامه :

 

عملیات روانی امریکا در عراق پس از جنگ

تا کنون تعاریف زیادی از عملیات روانی ارائه شده است. تعاریفی که هر کدام از منظری به اقیانوس بی‌انتهای نهفته در ذات انسان‌ها (روان) نگریسته است. اصولاً عملیات روانی شیوة بیان و راه ترسیم معانی در اذهان مخاطبان است و این خود حاصل انتخاب آفرینندة آن پیام است. انتخاب اینکه با چه زبانی و چگونه سخن بگوید. تدبیر عقلی وگزینش درست پیام و ابزارهای ارسال آن می‌تواند تأثیرگذاری پیام را افزایش دهد. پیام ارسالی طراح عملیات روانی شاید بارها و بارها در ذهن مخاطبان تکرار شود و هر بار با دوران و زمان خود تفسیر و منطبق گردد. در طی قرونی که انسان‌ها بر روی کره خاکی زیسته‌اند و به نوبت زمین را به نسل‌های بعد از خود سپرده‌اند، آنچه مبادلة افکار اعصار یا دیالوگ ادوار نامیده می‌شود، در سایه نشانه‌های تاریخی و آثار به جا مانده‌ای که ناشناخته‌ها را شناسایی می‌کند و صدای تاریخ را به گوش آیندگان می‌رساند، هویدا می‌گردد. در واقع عنصری که در این بین خودنمایی می‌کند و بهانه مطالعات تاریخی می‌باشد، ماندگاری تأثیرات روانی است.

 
جنگ اطلاعات و عمليات رواني

نویسنده: عليرضا فرشچي

چكيده

در اين مقاله، تلاش شده است تا با توجه به انواع راهبردها و جنگ‌هاي تخصصي زيرمجموعه جنگ اطلاعات، بر نقش عمليات رواني و اهميت آن در طيف جنگ‌هاي اطلاعاتي تأكيد شود. در ادامه، افزون بر ارايه تعريف‌هايي از جنگ‌هاي هفت‌گانة اطلاعاتي و اركان شش‌گانه جنگ اطلاعات، نگرش شرقي را با در نظر گرفتن نمونة چين و نگرش غربي را با در نظر گرفتن نمونة امريكا از باب تمركز راهبردهاي جنگ اطلاعات به طور اجمالي مقايسه مي‌كنيم. سپس، عمليات رواني به عنوان عامل تأثيرگذاري بر روند ايجاد اختلال در روند تصميم‌گيري در كلية نگرش‌هاي موجود، مطرح مي‌شود. در پايان نيز، عنصر اطلاعات را به عنوان وجه مشترك كلية راهبردهاي جنگ اطلاعات و عمليات رواني را به عنوان نوعي راهبرد در طيف طولي جنگ‌هاي اطلاعاتي بيان و بر ضرورت بومي‌سازي چهارچوب‌هاي راهبردي جنگ اطلاعات تأكيد مي‌كنيم.

 
زنان زنداني در ابوغريب؛ آماج شست‌وشوي مغزي و مسخ شخصيت

نویسنده: دكتر محمدحسين الياسي

اشاره

كم‌ترين نتيجه پخش تصاوير زندانيان ابوغريب براي ديگر كشورهاي اسلامي (بدون توجه به انگيزه امريكايي‌ها از پخش آن) اين است كه آگاه باشند و فريب شعار اشاعه دموكراسي امريكايي را نخورند. اين شعار، صرفاً يك تاكتيك سياسي است كه با هدف سركوب دولت‌هاي غيرهمسو و آزاد از آن بهره‌برداري مي‌شود. مقالة حاضر از منظر روان‌شناختي و حقوق بشر به عملكرد امريكا در عراق نگريسته است. هر جا كه منافع اين كشور ايجاب كند، از هيچ ستمي بر ملت‌هاي دنيا كوتاهي نمي‌كند. بيان اندكي از مشكلات و مصيبت‌هاي مردم عراق پس از اشغال، اين هشدار را به كشورهاي مسلمان مي‌دهد كه به منظور حفظ نواميس و آب و خاك كشور خود نبايد از هيچ كوششي فروگذار كنند. حاكميت امريكايي، ديكتاتوري گسترده‌اي است كه در صورت هر گونه نرمش و عدم ايستادگي در مقابل آن، موجبات شرمساري چندين نسل را فراهم مي‌كند. آنچه مسلم است چهره اصلي سربازان امريكايي، آن چيزي نيست كه نظام رسانه‌اي دولت امريكا به تصوير مي‌كشد؛ بلكه گوشه‌اي از چهره واقعي آن، حقايق تلخي است كه در پيش روي شماست و بايد از آن عبرت‌ها آموخت.

 
از عمليات رواني تا جنگ ذهني؛ روان‌شناسي پيروزي

نویسنده: پل.ئي.ولي ـ مايكل.ا.اكينو / مترجم: محسن نصر اصفهاني

اشاره

عمليات رواني امريكا پس از شكست سنگين در تجاوز به ويتنام دچار نوعي سردرگمي شد. بنابراين كارشناسان عمليات رواني اين كشور در مورد ماهيت عمليات رواني و كارآيي آن در صحنه نبرد دچار ترديد شدند. اين مقاله نخستين بار در سال 1980 به طور علمي به نقد و بررسي كارآيي اين علم پرداخت. نكتة قابل توجه اين است كه نويسنده صرفاً عمليات رواني تاكتيكي را مدنظر داشته و از سطوح عملياتي و استراتژيك اين رشته غافل بوده، در نتيجه از اين دو سطح با نام جنگ ذهني ياد كرده است. البته پيشنهاد نويسنده مبني بر انتخاب جنگ ذهني محتواي عمليات رواني را نفي نمي‌كند. يعني عمليات رواني به دنبال تغيير افكار، نگرش‌ها و باورهاي افراد خودي، بي‌طرف و دشمن است؛ بنابراين، مي‌توان گفت عمليات رواني همان جنگ ذهني است البته با گستره‌اي وسيع‌تر، يعني هم در سطح تاكتيك و هم در سطح استراتژيك. اگرچه صاحب‌نظران جديد پيشنهاد داده‌اند كه به جاي جنگ ذهني از كنترل ذهن و يا مديريت ادراكي استفاده شود، ليكن با تجزيه و تحليل اين دو حوزه باز مشاهده مي‌شود كه عمليات رواني به مراتب گستره‌اي بيش از اين دو حوزه دارد. امروزه، سازمان عمليات رواني امريكا به صورت تشكيلاتي در سازمان‌هاي نظامي و غيرنظامي شناخته شده است و صاحب‌نظران اين رشته نيز، معادل Mind war را به عنوان يك علم مستقل از عمليات رواني نپذيرفته‌اند. اين مقاله با نگاهي انتقادي به نقد و بررسي كاركرد دستگاه عمليات رواني امريكا به ويژه پس از جنگ ويتنام مي‌پردازد.

 
نگاهي گذرا به محورهاي القايي عمليات رواني امريكا در فيلم دستگيري صدام

نویسنده: بهروز اثباتي

اشاره

چگونگي اعلام خبر دستگيري صدام توسط نظاميان امريكايي در بيست و چهارم آذرماه هشتاد و دو بر اساس يك روند تبليغاتي برنامه‌ريزي شده و استفاده از ساز و كارهاي رسانه‌اي غرب سازماندهي شده بود. امريكايي‌ها، در اين سناريوي تبليغاتي با استفاده از روش‌هاي مختلف سعي در القاء يأس و نااميدي داشتند تا از اين رهيافت، بستر لازم را براي ادامه حضور نظامي خود در عراق فراهم كنند. ارائه برآوردهاي غلط از توانايي فداييان صدام و ساير نيروهاي درگير در جنگ، تنها در راستاي توجيه حضور نظامي امريكا در عراق صورت مي‌گيرد و اين در حالي است كه عدم استقرار نظاميان امريكايي شايد ساده‌ترين راه‌حل براي كاهش درگيري‌هاي موجود در عراق باشد. اين مقاله ضمن بررسي روند شكل‌گيري دستگيري صدام پس از سقوط بغداد، به تفصيل اهداف تبليغات نيروهاي اشغال‌گر در نحوه القاي پيام دستگيري صدام را بررسي و تجزيه و تحليل مي‌كند و در پايان به انواع فنون توليد اين فيلم در طراحي صحنه، نور و ... و ايفاي نقش صدام در اين سناريو اشاره مي‌نمايد.

 
اهداف و منافع ايالات متحده از اجراي عمليات رواني در عراق

نویسنده: عبدالرضا همداني

اشاره

امريكا پس از يك سال اشغال عراق عليرغم موفقيت اوليه در سقوط رژيم بعث در مرحله عمليات رواني تحكيمي (پس از اشغال) با شكست مواجه شده است. امروزه اقناع افكار عمومي مردم عراق در سايه اشغال و شكنجه مردم آن از پايه سستي برخوردار است. در حال حاضر، موقعيت دولت امريكا در برابر افكار عمومي مردم عراق از موضع منتقد به موضع پاسخ‌گو تغيير يافته است؛ بنابراين، شكست عمليات رواني تحكيمي در عراق در اين مرحله امري بديهي به نظر مي‌رسد. در مقاله حاضر، نويسنده در ابتدا واحدهاي عمليات رواني ارتش امريكا را معرفي مي‌كند و سپس به مطالعه فعاليت‌هاي انجام شده براي تأثيرگذاري رواني بر مردم عراق مي‌پردازد و در پايان دست‌آوردها و ناكامي‌هاي رواني امريكا را در عرصه عراق مورد مطالعه قرار مي‌دهد.
كليد واژه: عمليات رواني، دست‌آوردهاي رواني، ناكامي‌هاي رواني، متقاعدسازي، ادراك.

 
انتخاب رسانه در عمليات رواني

نویسنده: گردآوری و ترجمه: پریسا کریمی‌نیا

اشاره

يكي از پيچيده‌ترين گام‌ها در فرآيند عمليات رواني انتخاب رسانه است. پيام عمليات رواني با هدف تأثيرگذاري بر مخاطب انتخاب و طراحي مي‌شود. بنابراين، انتخاب رسانه مناسب براي ارسال پيام به گيرنده پيام، نيز مستلزم دقت فراوان است. كارشناسان عمليات رواني با نگرشي منظم و با توجه به ويژگي‌هاي جامعه هدف و مخاطب آن، رسانه خود را انتخاب مي‌كنند. در فرآيند انتخاب رسانه توجه به عناصر فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان اهميت بسياري دارد. بديهي است استفاده از اعلاميه در جامعه‌اي كه تعداد افراد بي‌سواد آن زياد است چندان كارآيي ندارد. كارشناسان عمليات رواني بايد ويژگي‌هاي جغرافيايي، رواني، قومي و... جامعه هدف را مدنظر قرار دهند. در اين مقاله سعي شده است شرايط و ويژگي‌هاي لازم براي انتخاب رسانه به منظور استفاده طراحان عمليات رواني معرفي گردد تا دست‌كم يك دستورالعمل گويا و مختصر براي آنها فراهم شود.

 
لابي يهود و سينماي امريكا

نویسنده: آرمين اميني

اشاره

يكي از ابزارها در مقوله عمليات رواني، رسانه‌هاي ديداري- شنيداري است كه براي تأثيرگذاري بر ادراك مخاطب از آن استفاده فراوان مي‌شود. در اين زمينه، نوشتار حاضر مي‌كوشد فيلم‌هاي تأثيرگذار رواني- اجتماعي توليد شده در سينماي امريكا را كه به ذهنيت‌پردازي ويژه در بينندگان بر اساس اهداف از پيش تعيين شده رژيم صهيونيستي مي‌پردازد، مورد بررسي قرار دهد.

 
عمليات رواني در پاناما عمليات دليل شروع

گردآوري و ترجمه: مجيد خادمي 

اشاره

در سال 1367، نيروهاي امريكايي در پي اوج‌گيري اختلاف بين اين كشور و دولت پاناما براي سيطره بر منطقه استراتژيك كانال پاناما آن كشور را به بهانه صدور مواد مخدر، همكاري با قاچاقچيان مواد مخدر و… هدف حمله نظامي قرار دادند. امريكا زماني كه از روي كار آمدن رئيس‌جمهور وابسته به خود در آن كشور نااميد شد با تهاجم سنگين نظامي، كشور كوچك و فقير پاناما را اشغال و از طريق عمليات رواني اين روند را تسريع نمود. مقاله حاضر اشغال پاناما را از منظر كاركرد عمليات رواني امريكا مورد بررسي قرار مي‌دهد و سعي دارد شيوه‌هاي به كار گرفته شده توسط اين كشور را به تصوير بكشد. شايد بتوان گفت عمليات پاناما نخستين عمليات رواني موفق امريكا پس از شكست سنگين در ويتنام بود كه در احياء مجدد ساختار عمليات رواني اين كشور بسيار مؤثر واقع شد. حضور گردان‌هاي عمليات رواني عمليات سپر صحرا و توفان صحرا از جمله نتايج اوليه موفقيت‌آميز اين عمليات بود.

 
عراق و ويتنام؛ روان‌شناسي جنگ

نویسنده: دانيل اسميت / مترجم: دكتر سعيد ميرترابي

اشاره

در سپيده دم 29 اسفندماه 1381، ارتش امريكا به دومين معركه نظامي خود در قرن بيست‌ويكم وارد شد. در اين نبرد نابرابر، نيروهاي امريكايي با بهره‌گيري از فناوري برتر، بر ارتش صدام پيروز شدند اما اين پيروزي دير زماني نپاييد. ساختار رواني مردم عراق و زمينه‌هاي تاريخي اين كشور، موج حركت‌هاي خودجوش و مردي را عليه نيروهاي اشغالگر به راه انداخت. هرچند در آغاز، مردم عراق از سقوط ديكتاتور بغداد خوشحال بودند اما تمايل به داشتن حكومتي مستقل و نظامي مردم‌سالار آنها را همانند دوران مبارزه عليه انگليسي‌ها به حركت درآورد و عرصه را بر اشغالگران تنگ كرد. مقاله حاضر، شباهت‌ها و تفاوت‌هاي ساختاري و رواني دو نبرد اشغال‌گرايانه امريكا را در ويتنام و عراق بررسي مي‌كند. هر چند اين مقايسه در برخي مواضع خالي از اشكال نيست ولي تأكيد نويسنده بر زمينه‌هاي ظهور ويتنامي جديد در قرن بيست‌ويكم به دليل رفتار نابهنجار امريكايي‌ها شايان توجه است.

 
تأثير عوامل ذهني بر شكل‌گيري راهبردهاي سياسي و نظامي امريكا

نویسنده: مجيد عباسي اشلقي

اشاره

سياست ايالات متحده براي اقناع افكار عمومي اين كشور بيشتر بر اسطوره‌سازي و ايجاد مفاهيم ذهني- روان‌شناختي استوار است. در اين تبليغات خودستايانه، مردم و دولت امريكا، دولت برتر و منتخب خداوند براي رهبري جهان معرفي مي‌شوند. دولت امريكا در تبليغات خود، تمدن ايالات متحده و مردمان آن را خير و دشمنان آن را شر معرفي مي‌كند؛ بنابراين، نبرد خود را جنگ بين ظلمت و روشنايي مي‌داند و براي استيلاي اين فرهنگ برتر از هيچ كوششي دريغ نمي‌كند. باور يك امريكايي از فرهنگ عالي‌تر و برتر خود، او را براي استيلاي اين فرهنگ، از اقدام به هيچ عملي باز نمي‌دارد؛ بنابراين، تجاوز و تعدي به ديگر كشورها، فرهنگ‌ها و ارزش‌هاي غيرامريكايي در نزد او عملي درست و بهنجار تلقي مي‌شود. مقاله حاضر، به بررسي زيرساخت‌هاي ذهني و رواني مردم و سردمداران اين كشور مي‌پردازد و شالوده رواني حاكم بر جامعه امريكا را- كه بر استراتژي آن كشور نيز حاكم است- تشريح مي‌كند، هر چند كه سعي شده است در بيان ارزش‌هاي امريكايي، از بيان مواردي كه با ارزش‌هاي ما ناسازگار است، خودداري شود.

 
استراتژی امریکا در جنگ‌های رسانه‌ای

نویسنده: ادوارد کافمن/  ترجمه: نادعلی بای، فاطمه رضایی خاچکی

اشاره

پس از فروپاشي بلوك شرق در اواخر قرن بيستم، قرن بيست‌ويكم نيز در حال تحول است. ديگر زمان انباشت جزيي و دايم چرخه‌ها و روندهاي اطلاعاتي به سر آمده است. اكنون، شايد به قلمرو حقيقي رسانه‌ها در قرن بيست‌ويكم وارد شده‌ايم. در زمان حاضر، رسانه‌ها بيش از گذشته به كاركرد خود ادامه مي‌دهند، اما انباشته بي‌وقفه اطلاعات در جهان غرب، به ويژه امريكا و موفقيت‌هاي نسبي آنان، زمينه‌هاي زوال خود را همچون فرجام تاريخي شرق فراهم مي‌كند. در واقع، مي‌توان تصور كرد كه سقوط بلوك شرق زمينه‌هاي سقوط نظام غرب را نيز آماده كرد و بدين دليل، غرب نيز ديگر نخواهد توانست موفقيت‌هاي پي‌درپي خود را در قرن حاضر ادامه دهد. مقالة حاضر، استراتژي جنگ رسانه‌اي امريكا عليه كشورهاي مستقل و غير هم‌سو با سياست‌هاي اين كشور را در قرن حاضر بررسي مي‌كند. همچنين، به شناسايي استراتژي رسانه‌اي امريكا و چگونگي مقابله با تهديدهاي رسانه‌اي عليه اين كشور و افزايش توان رسانه‌اي آن مي‌پردازد و با نحوه ارائه برنامه‌هاي راديويي و ساختار و سازمان رسانه‌هاي دولتي امريكا آشنا مي‌كند. سپس به ذكر فنون به كار گرفته شده از سوي رسانه‌هاي دولتي امريكا، از جمله محاصرة راديويي يوگسلاوي سابق مي‌پردازد و با توجه به منطقة بحراني خاورميانه، به سرمايه‌گذاري ويژة اين كشور در خاورميانه- به خصوص روي نسل جوان- اشاره مي‌كند. بايد يادآور شد اين سرمايه‌گذاري در راستاي منافع ملي امريكا و با هدف استحالة فرهنگي جوامع و جوانان مسلمان خاورميانه طرح‌ريزي شده است. در پايان، با ياد‌آوري فرصت‌هاي رسانه‌اي جديد، مانند اينترنت، ماهواره و… براي چگونگي مقابله با كشورهاي مخالف و غير هم‌سو با سياست‌هاي امريكا در آينده راه‌كارهايي را پيشنهاد مي‌دهد. بايد يادآور شد كه نخستين و اساسي‌ترين راهبرد اجرايي دولت امريكا ارسال اطلاعات مطلوب اين دولت به سوي جوامع هدف است. با توجه به اين كه نويسنده منطقة خاورميانه را از مناطق بحراني مي‌داند، برنامه‌ريزي جنگ رسانه‌اي ويژه‌اي را براي اين منطقه پس از حادثه 11 سپتامبر پيشنهاد مي‌دهد. انعكاس اين مقاله در فصلنامه عمليات رواني براي آشنايي طراحان و مسئولان رسانه‌اي كشور با استراتژي جنگ رسانه‌اي امريكا در جهان، به ويژه منطقه خاورميانه است تا از اين طريق، راه‌كار عملي مبارزه با اين پديده، كه محيط امنيت ملي و فضاي ژئو كالچر را اشغال مي‌كند، ارائه مي‌شود.

 
معرفی کتاب روان از هم گسیخته (روان‌شناسی سیاسی امریکا)

معرفی: حسین قربانی

نام کتاب: النفس المفککه (سیکو‌لوجیه‌السیاسه‌الامیرکیه )
نویسنده: دکتر محمد احمدالنابلسی
ناشر: مرکز مطالعات روانی (لبنان)
تعداد صفحه: 305 صفحه- 20004

 
عملیات روانی و نحوة برخورد با شورشیان تسلیمی

نویسنده: حجت‌اله مرادی/ مجید علیزاده 

چكيده

در مقاله حاضر ضمن بررسي تعريف شورشگر از ديدگاه نويسندگان مختلف به نحوه بازپروري شورشيان تسليمي در يك فرآيند علمي با كمك عمليات رواني مي‌پردازيم. فرآيند بازپروري با رويكرد جذبي شورشيان از آن جهت اهميت دارد كه كشتن يك شورشي تنها داراي يك امتياز است اما با پيوستن آن فرد به شما دو امتياز به دست مي‌آيد يك نفر از سازمان رزم شورشيان كاسته مي‌شود و يكي از نفرات آنها به شما مي‌پيوندد و حداكثر ظرفيت مورد انتظار حاصل مي‌شود. در پايان اين مقاله توصيه‌هايي براي بازپروري اين افراد و نحوه كمك به خانواده آنها و جداسازي آنها از جمع شورشيان به منظور كاهش توان نظامي نيروهاي شورشگر ارائه مي‌شود.
واژگان كليدي: شورش، شوشگر، عمليات رواني، شورشيان تسليمي، عمليات بازپروري.

 
عملیات روانی در عراق؛ عملیات 2003

نویسنده: هربرت ا. فریدمن/ مترجم: مهدی حبیب‌الهی

اشاره

عملکرد دستگاه عملیات روانی امریکا در جنگ سلطه بر پایه تخریب روحیه نظامیان و عموم مردم عراق استوار شده بود تا کنون توسط نویسندگان بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است. آنچه محل تأمل است، استفاده فراوان دولت امریکا از اعلامیه‌های عملیات روانی است. بنابر اطلاعات آشکار، این کشور در یک‌سال قبل از اشغال عراق 36 میلیون اعلامیه بر روی عراق پرتاب کرده است. این حجم پرتاب اعلامیه مؤید آن است که دولت امریکا با یک نقشه از پیش طراحی شده و در راستای اهداف عملیات روانی خود با طرح وجود سلاح‌های کشتار جمعی و همکاری با تروریست‌ها عملاً به دنبال زمینه سازی برای حمله به این کشور بوده است. چه آنکه پس از اشغال عراق از یافتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق مأیوس شد و همگان دریافتند طرح این مباحث نوعی عملیات روانی برپایة ایجاد وحشت بوده است تا از این طریق در جامعه بین‌المللی علیه عراق همگرایی ایجاد نماید. بنابر مطالعات اخیر، حمله به عراق حاصل مطالعات نظامیان امریکایی پس از پایان جنگ دوم خلیج‌فارس بوده است. برای تأیید این ادعا کافی است نگاهی کوتاه به محل‌های پرتاب اعلامیه بر روی عراق بیندازیم. مشاهده می‌شود که امریکا دقیقاً از محل‌هایی که در طراحی نظامی برای حمله به شهر عراق استفاده خواهد شد در طول یک‌سال مانده به آغاز عملیات اقدام به پرتاب اعلامیه و فروپاشی نظام روانی مردم عراق و نظامیان آن کشور می‌کند. بنابراین با پرتاب اعلامیه برروی معبرهای احتمالی، می‌توان گفت امریکا قبل از شروع حمله نظامی با پرتاب گلوله‌های کاغذی روح و روان مردم عراق را مورد هدف قرار داده و زمینه را برای اشغال آن کشور فراهم کرد. امروز پس از گذشت بیش از یک‌سال از سقوط صدام سؤال این است که رژیم امریکا به کدام یک از وعده‌های خود در اعلامیه‌ها عمل کرده است آیا آزادی، رفاه و امنیت وعده داده شده محقق شده است؟ آنچه در پیش روی دارید حاصل تلاش فریدمن سرهنگ بازنشسته ارتش امریکا در زمینه معرفی اعلامیه‌های پرتابی بر روی عراق می‌باشد. انعکاس این اعلامیه‌ها در فصلنامه عملیات روانی به منظور آشنایی طراحان عملیات روانی با روند طراحی و پرتاب اعلامیه و مراحل فنی و محتوایی است تا از این طریق با فرایند طراحی این اوراق آشنا شده و هم با نحوه آسیب‌پذیری جامعه عراق و نحوه تأکید بر روی نقاط ضعیف رژیم بعث آشنا شویم.

 
عملیات روانی امریکا در جنگ افغانستان

نویسنده: فاطمه رضایی خاچکی

اشاره

عملیات روانی امریکا بر ضد دولت طالبان بلافاصله پس از حادثه 11 سپتامبر آغاز شد. در نخستین ساعات برخورد هواپیماهای مسافربری به برج‌های دو قلوی تجارت جهانی، دولت امریکا، از این حادثه به جنگ بین اسلام و مسیحیت تعبیر کرد. بوش پسر با به کار بردن عبارت جنگ صلیبی این اتهام را به تمام جهان اسلام نسبت داد، سپس برای اصلاح این اشتباه استراتژیک، هدف خود را مبارزه با تروریسم به ویژه بن‌لادن و دولت حامی آن، طالبان، اعلام کرد. هر چند از نظر نظامی تصرف افغانستان برای امریکا هدف استراتژیک و مهمی نبود ولی برای جبران صدمات ناشی از حملات 11 سپتامبر و به منظور ترمیم غرور شکسته امریکایی‌ها در نخسین گامِ این به اصطلاح مبارزه، افغانستان هدف ساده و راحتی بود. آنها با حمله روانی شدیدی که تقریباً دو ماه طول کشید روان مردم افغانستان را از طریق انواع ابزارهای عملیات روانی مانند اعلامیه، رادیو و تطمیع بزرگان قبایل و... مورد هجوم قرار دادند. گر چه ساختار فرهنگی افغانستان امکان اجرای برخی از عملیات‌های روانی را به امریکایی‌ها نمی‌داد ولی آنها با استفاده فراوان از اعلامیه و رادیو و بهره‌برداری روانی از تجهیزات مدرن نظامی، زمینه سقوط رژیم طالبان را فراهم کردند. مقاله حاضر به بررسی نقاط ضعف و قوت عملیات روانی امریکا در افغانستان به صورت خلاصه می‌پردازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگرفته از  : http://www.swar.ir/quarterly.aspx?qid=39





:: موضوعات مرتبط: *****جنگ نرم و عملیات روانی***** , فصلنامه عملیات روانی , ,
:: برچسب‌ها: عملیات روانی , جنگ نرم ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful Say: He, Allah, is One Allah is He on Whom all depend He begets not, nor is He begotten And none is like Him

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 6239
بازدید کل : 554709
تعداد مطالب : 477
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

:: [<-PostId->] - [<-PostDate->] - <-PostTitle->

------------------------------------------------------ اوقات شرعی -------------------------------------------

------------------------------------ تاریخ روز ------------------------------------------------------ //Ashoora.ir|Hadith Beginsحدیث موضوعی ------------------------------------------------ مهدویت امام زمان (عج) -------------------------------------------------------------- سوره قرآن -------------------------------------- وصیت شهدا ------------------------------------------ آیه قرآن -------------------------------------- ---------------------------------------- پخش زنده حرم ---------------------------------------- جنگ دفاع مقدس ---------------------------------------------- ذکر روزهای هفته -------------------------------------
Up Page
”YSTC.ir” ------------------------------- ========================

RSS

Powered By
loxblog.Com